Recenze Ford Galaxy (1995-2006)

První generace Fordu Galaxy je technicky shodná s vozy Volkswagen Sharan a Seat Alhambra, využívá stejnou podvozkovou platformu i karoserii. Liší se jen vzhledovými detaily a nabídkou motorizací.

Základní údaje Ford Galaxy

 

  • velice prostorný až sedmimístný interiér
  • nízké ceny ojetin
  • komfortní podvozek
  • velký zavazadelník
  • slabší topení u motorizace s nejslabším turbodieselem
  • vynikající variabilita interiéru
  • velice úsporné turbodiesely 1.9 TDI koncernu Volkswagen
  • nižší spolehlivost
  • vysoká spotřeba silného šestiválce 2.8 V6
  • dostatek ojetých vozů na trhu


Přestože můžeme Ford Galaxy označit za jedno z trojčat, jehož sourozenci jsou Seat Alhambra a Volkswagen Sharan, určité drobné odlišnosti zde najdeme. Určitě mezi ně patří designové ztvárnění přídě vozu, což je spolu s koncovými světly v podstatě jediná optická odlišnost od Alhambry a Sharanu. Kromě toho má Galaxy trochu jinou paletu pohonných jednotek a především, jeho cena bývá na trhu s ojetými automobily nižší než u koncernových sourozenců. Přitom užitná hodnota vozu je stejná, dokonce i vyhlášené turbodiesely 1.9 TDI z dílen německého Volkswagenu se pod jeho kapotou vyskytují. Ford Galaxy tedy představuje velice zajímavou možnost, jak pořídit prostorný rodinný automobil za zajímavou cenu.


Interiér a prostornost

Již první nahlédnutí do interiéru odhalí jeho doslova obří rozměry. Prostorový komfort je opravdu skvělý, což ještě podtrhují příjemná sedadla. Zkrátka pohodlí posádky na prvním místě. Kvalita plastů palubní desky ale není na dnešní poměry na nejvyšší úrovni. Odpovídá vozům z poloviny devadesátých let, tvrdé plasty by tedy neměly nikoho zaskočit, i když dnes se v automobilech této třídy běžně používají měkčené. Výhodou vozu je jeho až sedmimístná konfigurace. Ne každá ojetina je ale vybavena potřebným množstvím vyjímatelných sedadel. Při výběru auta se sedmimístným interiérem tedy automaticky počítat nelze. Vůz se totiž jako nový dodával v pětimístném provedení a další dvě sedačky byly za příplatek. Zájemci o sedmimístnou verzi si počet míst musejí ohlídat. Každopádně i sedadla ve druhé řadě lze samostatně vyjímat, což pozitivně ovlivňuje variabilitu interiéru. Zavazadlový prostor pojme podle konfigurace interiéru 255 až 2600 litrů nákladu. Při obsazení sedmičlennou posádkou je tedy zavazadelník srovnatelný se Škodou Fabia.


Motory a jízda

Měkčí podvozek automobilu dobře tlumí nerovnosti, v zatáčkách ale musíte počítat s vyšším těžištěm, což je důsledek stavby karoserie. MPV se přirozeně více naklání v zatáčkách, přesto nejsou jízdní vlastnosti vozu špatné. Zejména pak rodinným potřebám zcela vyhovují. Mezi nabízenými motorizacemi najdeme jak benzinové, tak dieselové pohonné jednotky. Základním motorem je dvoulitr o výkonu 85 kW. Kdo chce jezdit na benzin, může vsadit i na další čtyřválec, tentokrát 2.3 16V disponující výkonem 103 kW. Šestiválec 2.8 V6 je ale jen pro řidiče, které nezaskočí jeho nemalá spotřeba. K běžným rodinným potřebám se s přihlédnutím k provozním nákladům moc nehodí. V nabídce mají ale jasnou převahu turbodiesely. Jedná se o vyhlášená „té-dé-íčka“ z dílny koncernu Volkswagen, což automaticky znamená velice nízkou spotřebu. U nejslabšího 1.9 TDI/66 kW ale pozor, v zimě vůz s tímto motorem začíná topit až po několika ujetých kilometrech. Silnější 1.9 TDI o výkonech 85, 96 a 110 kW jsou v tomto ohladu značně snaživější. Ventilace a topení jsou ve vozidle efektivně rozvedeny i k zadním sedadlům, takže se není čeho obávat ani za velkých mrazů.


Spolehlivost

Turbodiesely 1.9 TDI tradičně občas postihne závada váhy vzduchu. Oprava se provádí výměnou, která je rychlá a přijde na rozumnou cenu. U vozidel s vysokým kilometrovým proběhem si dejte pozor na stav turbodmychadla, motorizace vybavené dvouhmotovým setrvačníkem mohou vyžadovat jeho výměnu z důvodu opotřebení. Některé ojetiny trápí vůle v řízení nebo zvlněné brzdové kotouče, výjimkou nejsou vytlučené čepy předná nápravy či vůle v silentblocích zavěšení. Nejeden vůz má nadměrně opotřebeny tlumiče pérování, což nepříznivě ovlivňuje nejen komfort posádky, ale především bezpečnost jízdy. Potíže občas bývají s chlazením dieselů, známé jsou i závady klimatizace – její funkčnost před pořízením vozu rozhodně prověřte.


Bezpečnost

Bariérovou zkoušku Euro NCAP Ford Galaxy první generace nikdy neabsolvoval. V roce 1999 jí ale prošel Volkswagen Sharan, který je konstrukčně zcela shodný, proto jeho výsledky můžeme použít i pro Ford Galaxy. Za ochranu posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena dvojicí hvězd ze čtyř, jež si mohl automobil maximálně připsat.

 

 

Nabídka ojetých vozů Ford Galaxy >>