Otevírací doba provozoven o svátcích
23. 12. otevřeno | 24. 12. - 26. 12. zavřeno | 27. 12. - 30. 12. otevřeno | 31. 12. otevřeno do 17:00 | 1. 1. zavřeno
Automobily značky Land Rover mají pověst nezmarů, kteří se vyšplhají terénem i tam, kam se jiné vozy nikdy nepodívají. Jedním z cenově nejdostupnějších je model Freelander.
Cenově dostupný Land Rover Freelander vyjel v roce 1997 a ve výrobě vydržel deset let, než byl nahrazen novou generací. Na trh se dostal v pětidveřovém provedení i jako třídveřový vůz vybavený částečně odnímatelnou střechou. Řeč je o zadní části střechy, která může být plátěná tzv. Softback, nebo plastová tj. Hardback. Samozřejmostí je pohon všech kol, výhodu pro méně zkušené řidiče představuje tlačítko řízeného sjezdu z kopce. Freelander je sice primárně určen pro jízdu po silnici, ani mimo ni se však nenechá zahanbit. Za teplých letních dní navíc oceníte možnost otevřít okno dveří zavazadelníku. Je totiž elektricky ovládané a stahuje se stejně jako boční okénka.
Interiér auta nabízí dostatek místa v oblasti předních i zadních sedadel. Někomu se mohou zdát trochu menší sedáky, přesto nabízejí sedačky dostatek pohodlí. Zajímavě působí členitá palubní deska, která svým ztvárněním plně ladí s vnějším designem vozu. Každý jistě ocení chytré vyjímatelné podlážky ve všech přihrádkách a odkládacích místech, díky nimž se interiér čistí opravdu snadno. Odkládacích prostor je zde opravdu dost. Posádka v létě ocení nejen již zmiňované elektrické okno ve dveřích zavazadelníku, ale i výklopné větrací kapličky nad předními sedadly – samostatnou má řidič i spolujezdec. Místo nich ale může být instalováno i elektrické střešní okno. Dveře zavazadelníku se otevírají do strany, a to směrem k chodníku, což není moc praktické. Při nakládce je tak musíte neustále obcházet. V rodné Anglii, kde se jezdí po druhé straně silnice, Land Rover Freelander tímto neduhem netrpí. Zavazadelník potěší pěkným objemem 475 litrů. Výhodou je také odolná uzamykatelná schránka v podlaze zavazadelníku, která se tak hodí i pro dočasné uskladnění cennějších předmětů.
Pod kapotu Freelanderu se dostaly dva benzinové a dva naftové motory. Základní pohonnou jednotkou je benzinový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 88 kW. Více sil má šestiválec 2.5 V6/130 kW, je ale také náročnější na spotřebu. Z hlediska provozních nákladů jsou přirozeně lepší volbou turbodiesely. Starší 2.0 TD/72 kW není tak dobrý jako modernější 2.0 Td4 disponující výkonem 82 kW. Tento turbodiesel od BMW umí jezdit se spotřebou okolo 7,5 litru nafty na 100 kilometrů. Vyžaduje ale rozumné zacházení, tedy za studena nevytáčet a před vypnutím nechat krátce dochladit na volnoběh. Jinak hrozí prasknutí hlavy motoru. Automobil potěší příjemným ovládáním, komfortním odpružením a celkově vyváženými jízdními vlastnostmi. Při jízdě po dálnici si vede dobře, avšak pokud překročí rychlost hranici 130 km/h, počítejte s určitým nárůstem aerodynamického hluku, který má na svědomí vítr obtékající karoserii.
Zvýšenou pozornost je třeba věnovat převodovce. Řazení dobře vyzkoušejte, protože s převodovkami někdy bývají potíže. Známé jsou vůle v čepech přední nápravy, ale i poruchy ABS. Řada vozidel má ložiska kol na konci životnosti, nadměrně bývají opotřebeny brzdy, vyskytují se úniky motorového a převodového oleje. Důkladnou prověrku si zaslouží také elektrická výbava, zejména elektrické ovládání oken někdy stávkuje.
Bariérovou zkouškou prošel Land Rover Freelander v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena pouze jedinou hvězdičkou z maximálních čtyř dosažitelných. Bezpečnost dětí cestujících v dětských autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.